Teknoloji

Uçak pencerelerinin yuvarlak olmasının sebebi nedir?

Evlerde gördüğümüz pencerelerin birçoğu kare formdadır. Tamamen dairesel veya kemerli üst kısmı olan dekoratif bir pencere olabilirler, ancak çoğunlukla kare şeklindedirler.

Ancak eğer bir uçağa binip dışarıya baktığınızda o pencerenin yuvarlak olduğunu görürsünüz. İlk ticari jetlerin kare pencerelerle gökyüzüne çıktığını öğrendiğinizde şaşırabilirsiniz. Peki formları neden değişti?

Erken Dönem Uçakları

Başlangıçta uçakların penceresi yoktu. Wright Kardeşler’in herhangi bir fotoğrafına baktığınızda, herhangi bir pencere veya herhangi bir sağlam yapının olmadığını hemen fark edeceksiniz. Ana hedefleri motorlu uçuştu. Yolcuların konforu konusunda endişelenmelerine gerek yoktu, yeterince yükseğe ya da yeterince hızlı uçmuyorlardı.

Ancak uçaklar gelişmeye ve daha uzağa ve daha hızlı uçmaya devam ettikçe, yolcu konforu ve güvenliği için basınçlı kabinlere ihtiyaç duyuldu. İlk basınçlı uçak 1940 yılında üretilmeye başlandı.

De Havilland Kuyruklu Yıldızı

Gökyüzüne çıkan ilk ticari jet uçağı 1952 yılında De Havilland Comet’ti. Pistonlu motorlar yerine jet motorlu motorlar kullandığı için bu uçak öncekilerden çok daha hızlıydı; yaklaşık %50 daha hızlıydı.

Hizmete girdiği ilk yılda 30.000’den fazla yolcu taşıdı. Uçak aynı zamanda yaklaşık 30.000 ft yükseklikte de uçabiliyordu. Bu, diğer uçakların uçmak zorunda olduğu hava koşullarında da uçabileceği anlamına geliyordu.

Ancak de Havilland Kuyruklu Yıldızı’nın en ayırt edici özelliği kare pencereleriydi. Kare pencereler evlerde işe yarasa da Comet için felaket anlamına gelebilirdi. 1954’te 56 yolcu ve mürettebatın ölümüne neden olan iki ölümcül kaza meydana geldi. Uçaklar havada parçalandı. Sorunun kare pencerelerden kaynaklandığı belirlendi. Köşelerdeki kabin basıncı, gövdenin geri kalanından iki veya üç kat daha yüksekti. Tekrarlanan kullanımdan sonra bu durum stres çatlaklarına ve camların tamamen patlamasına neden oldu.

Şekil değişikliği

Pencere formatının değişmesi gerekiyordu. Yuvarlak pencere devreye girdi. Köşeler olmadığı için baskının odaklanabileceği hiçbir yer yok. Bunun yerine yüzeye eşit olarak dağıtılır. Yuvarlak pencere aynı zamanda daha güçlü bir şekil olduğundan zamanla şekil değiştirme ve bu şekilde hatalara neden olma olasılığı daha düşüktür. Bugün hangi uçağa binerseniz binin, yuvarlak pencereleri fark edeceksiniz.

Katman Ekleme

Zamanla uçak pencerelerinin şekli değişmekle kalmadı, aynı zamanda yapılma biçimleri de değişti. Öncelikle uçaklarda gördüğünüz pencereler aslında cam değil akriliktir. Bu camdan daha güçlü bir malzemedir.

Her uçak penceresinin üç katmanı vardır. En dıştaki katman, düzlemin dışındaki basıncı karşılamak için en kalın olanıdır. Sonra başka bir kalın katman var.

Eğer daha önce bir uçağın penceresinden dışarı baktıysanız, bu katmanda küçük bir delik fark etmiş olabilirsiniz. Bu, dış ve iç baskıların eşitlenmesine yardımcı olmak içindir. En içteki katman, yalnızca uçağın iç basıncına dayanması gerektiğinden en ince katmandır.

Pencereler uçakların büyük bir bölümünü oluşturduğundan, uçakların her zaman tabi olduğu güvenlik denetimlerinin değerli bir parçasıdır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu